200 g hvedemel
100 g smør
125 g florsukker
1 æg
½ dl vand
Bland ingredienserne sammen, og kom dem op i en foodprocessor.
Kør med halv hastighed til massen danner en klump.
Pak dejen ind i film og læg den i køleskabet i mindst 3 timer.
Rul dejen ud og kom den i en tærteform.
Mørdejen kan opbevares i køleskab i 48 timer.
Bag den i ovnen ved 170 grader indtil farven er gylden.
Chokoladebiskuit (1 stk)
2 æggeblommer, str. S
2 æggehvider, str. S
60 g sukker
20 g Valrhona Guanaja 70% (helbitter mørk chokolade på kakaobønner fra Sydamerika)
Pisk æggeblommer med halvdelen af sukkeret, 30 g, i en skål, til de er hvide.
Pisk æggehviderne skummende i en anden skål. Tilsæt resten af sukkeret og pisk til æggehviderne er faste.
Smelt chokoladen til 45 grader i vandbad: kom en skål med chokolade, hakket i mindre stykker, i en gryde med kogende vand.
Kom en tredjedel af æggehviderne i de piskede æggeblommer.
Tilsæt derefter chokoladen, og vend til sidst resten af æggehviderne i.
Tegn en cirkel på 24 cm i diameter på et stykke bagepapir.
Læg dejen ind i cirklen med dejskraberen, og sørg for at holde dig inden for cirklen. Eller kom dejen i en sprøjtepose, og sprøjt massen ud i tykke, sammenhængende ringe.
Bag den ved 170 grader i 18-20 minutter.
Lad tærtelåget køle af på en rist.
Ganache
3 dl piskefløde
30 g glukose (kan købes i specialforretninger)
1 stjerneanis, groft knust
270 g Valrhona Guanaja 70%, finthakket
100 g usaltet smør, tempereret
Bring piskefløde, glukose og stjerneanis i kog.
Tag gryden af varmen og læg låg på.
Lad gryden stå og trække i ca. 10 minutter.
Sigt stjerneanissen fra og varm igen fløden op til kogepunktet.
Tag gryden af varmen, tilsæt den finthakkede chokolade og rør med en dejskraber i midten af gryden, så den danner en glansfuld kerne.
Tilsæt smørret, når massen er ca. 45 grader.
Rør stadig inde i midten af massen, til den har optaget smørret.
Fyld ganachen i den færdigbagte tærtebund og læg chokoladebiskuitten ovenpå.
Lad tærten sætte sig et køligt sted (ikke i køleskab).
Tips:
Et lille kogetermometer gør det nemt at holde med, hvor massen har nået 45 grader.
Pynt evt. tærten med chokoladespåner eller med et lille drys kakaopulver gennem en fin sigte.